Export iten: EndNote BibTex

Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/1616
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Experiência estética e formação humana na perspectiva educativa de John Dewey
Other Titles: Aesthetic experience and human formation in the educational perspective of John Dewey
???metadata.dc.creator???: Morigi, Aline Franciele 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Cenci, Angelo Vitório
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho trata da relação entre experiência estética e formação humana a partir da abordagem de John Dewey. A concepção de experiência estética desse autor possibilita compreender as experiências dos sujeitos, em um contexto ainda marcado por dualismos, na perspectiva de um enriquecimento de tais experiências e, pois, sob um prisma formativo. O problema de pesquisa orienta-se pela seguinte questão: qual o alcance do desenvolvimento da experiência estética para a formação humana a partir da perspectiva monista de Dewey? Nossa hipótese é de que a concepção monista de experiência de Dewey possibilita pensar a experiência estética e a educação humana em uma perspectiva formativa. A presente dissertação constituise em uma pesquisa de cunho teórico-bibliográfico e adota uma abordagem metodológica hermenêutica, como procedimento do trabalho bibliográfico. No primeiro capítulo, aborda-se a concepção de experiência de Dewey. No segundo, explicita-se a crítica deweyana aos dualismos, bem como o monismo estético defendido pelo autor. Por fim, no terceiro, articulase a relação entre experiência estética e educação como formação humana em uma perspectiva monista.
Abstract: This study deals with relationship between aesthetic experience and human formation from the John Dewey approach. The conception of aesthetic experience of this author allows to understand the experiences of the subjects in a context still marked by dualisms, in the perspective of an enrichment of such experiences and therefore under a formative perspective. The research problem is guided by the following question: what is the reach of the development of the aesthetic experience for the human formation from the monistic perspective of Dewey? Our hypothesis is that the monistic conception of experience from Dewey allows to think the aesthetic experience and the human education in a formative perspective. This dissertation is a theoretical and bibliographic research and adopts a hermeneutic methodological approach as bibliographic work procedure. The first chapter deals with Dewey’s conception of experience. The second chapter deals with Dewey's criticism to the dualisms as well as the aesthetic monism advocated by the author. Finally, the third chapter articulates the relationship between aesthetic experience and education as human formation in a monistic perspective.
Keywords: Educação
Estudo e ensino
Experiência
Estética
???metadata.dc.subject.cnpq???: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
???metadata.dc.language???: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade de Passo Fundo
???metadata.dc.publisher.initials???: UPF
???metadata.dc.publisher.department???: Faculdade de Educação – FAED
???metadata.dc.publisher.program???: Programa de Pós-Graduação em Educação
Citation: MORIGI, Aline Franciele. Experiência estética e formação humana na perspectiva educativa de John Dewey. 2015. 77 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2015.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1616
Issue Date: 11-Dec-2015
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015AlineMorigi.pdfDissertação Aline Franciele Morigi351.23 kBAdobe PDFView/Open ???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.preview???


Items in TEDE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.